Tarih pazarlanabilir bir olgu mudur?
Tarih pazarlamanın ne gibi katkıları vardır?
Bu tip sorular gündemimizde olmayan sorulardır. Fakat tarih pazarlanması neredeyse günümüzü direkt etkilemektedir. Örneğin doğru olmayan bir tarihi bilginin dizi ve filmler aracılığıyla gerçek gibi gösterilmesi bir tarih pazarlamasıdır. Bu pazarlama sonucu toplum gerçek dışı olan bilgiye "tarihsellik" ekleyebiliyor ve gerçek olduğuna inanabiliyordu. Bunlar günümüzde çok etkin bir şekilde bizlere dizi ve filmler aracılığıyla aktarılıyor. Mesela en basit örneği Osman Gazi'nin fethettiği Karacahisar kalesini Ertuğrul Gazi fethetmiş gibi gösterebiliyor. Bir başka dizi ise Sultan II. Abdulhamid'in huzuruna gelen İngiliz elçisine tokat atmış gibi gösterilebiliyor. Tarih pazarlama sadece kurgunun değiştirdiği bir pazarlama değildir. Günün ideolojisi ekseninde de bir değişim geçirebilmektedir. Günümüzde yayınlanan dizileri incelerseniz bir siyasi propaganda yaptıklarını görebilirsiniz. Bunlar tarih pazarlamanın ta kendisidir. Bu sadece ülkemizle sınırlı değildir. Sadece film ve dizi sektörüyle de sınırlı değildir. Fakat günümüzde direkt aktarabilen bir araca dönüşen görsel araçlar bu tip pazarlamalara çok uygun bir ortam hazırlamaktadır.
Bu pazarlamaya bir yurtdışı örneği ile som verelim. Çok bilinen bir film tam da bunu göstermekteydi. Rambo II adlı film bildiğiniz üzere Vietnam savaşından kareleri anlatmakta ve Amerika'nın savaşı nasıl kazandığını göstermektedir(!) Halbuki dünyanın en güçlü ordusu gösterilen Amerika Vietnam'da hezimete uğramıştır fakat bu hezimeti yukarıda ismi geçen film ile silmeye çalışmış ve galiba da başarılı olmuştur.
Sonuç olarak tarihi malzeme taşıyan dizi ve filmlerde sadece kurgudan dolayı değiştirmeler yani pazarlamalar yoktur. Aynı zamanda bilinçli bir şekilde belirli bir amaca hizmet eden ideolojik pazarlamalar da olmaktadır.
Tarih pazarlamanın ne gibi katkıları vardır?
Bu tip sorular gündemimizde olmayan sorulardır. Fakat tarih pazarlanması neredeyse günümüzü direkt etkilemektedir. Örneğin doğru olmayan bir tarihi bilginin dizi ve filmler aracılığıyla gerçek gibi gösterilmesi bir tarih pazarlamasıdır. Bu pazarlama sonucu toplum gerçek dışı olan bilgiye "tarihsellik" ekleyebiliyor ve gerçek olduğuna inanabiliyordu. Bunlar günümüzde çok etkin bir şekilde bizlere dizi ve filmler aracılığıyla aktarılıyor. Mesela en basit örneği Osman Gazi'nin fethettiği Karacahisar kalesini Ertuğrul Gazi fethetmiş gibi gösterebiliyor. Bir başka dizi ise Sultan II. Abdulhamid'in huzuruna gelen İngiliz elçisine tokat atmış gibi gösterilebiliyor. Tarih pazarlama sadece kurgunun değiştirdiği bir pazarlama değildir. Günün ideolojisi ekseninde de bir değişim geçirebilmektedir. Günümüzde yayınlanan dizileri incelerseniz bir siyasi propaganda yaptıklarını görebilirsiniz. Bunlar tarih pazarlamanın ta kendisidir. Bu sadece ülkemizle sınırlı değildir. Sadece film ve dizi sektörüyle de sınırlı değildir. Fakat günümüzde direkt aktarabilen bir araca dönüşen görsel araçlar bu tip pazarlamalara çok uygun bir ortam hazırlamaktadır.
Bu pazarlamaya bir yurtdışı örneği ile som verelim. Çok bilinen bir film tam da bunu göstermekteydi. Rambo II adlı film bildiğiniz üzere Vietnam savaşından kareleri anlatmakta ve Amerika'nın savaşı nasıl kazandığını göstermektedir(!) Halbuki dünyanın en güçlü ordusu gösterilen Amerika Vietnam'da hezimete uğramıştır fakat bu hezimeti yukarıda ismi geçen film ile silmeye çalışmış ve galiba da başarılı olmuştur.
Sonuç olarak tarihi malzeme taşıyan dizi ve filmlerde sadece kurgudan dolayı değiştirmeler yani pazarlamalar yoktur. Aynı zamanda bilinçli bir şekilde belirli bir amaca hizmet eden ideolojik pazarlamalar da olmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder