Eski Türklerin dini neydi? İlk bu soru ile başlamak
gerekiyor sanırım. Eski Türklerin dini bazı araştırıcılara göre “Gök-Tengri”
dini, bazılarına göre ise “Şamanizm” idi. Eski Türklerin yaşadığı coğrafya
düşünüldüğünde Şamanist dinlerin yaşadıklarını görebiliriz fakat bu Türklerin
Şamanist dinlere mensup olduğunu ispatlamakta yetersiz kalmaktadır. Nerdeyse
Şamanizm’in yayıldığı topraklar ile Türklerin toprakları örtüşmektedir. Bu da
doğal olarak Türklerin, Şamanizm olarak adlandırılan dine mensup oldukları
iddiasını ortaya çıkarmıştır. Fakat İslam öncesi kaynakları incelediğinde
Şamanizm dininin tamamının Türklerde görünmediği anlaşılır. Yukarıda da dediğim
gibi nerdeyse aynı coğrafyada yaşadıkları için Şamanizm dini ile
etkileşmişlerdir. Türklerin “Gök-Tengri” olarak adlandırılan dine inandığının
ise birçok kanıtı bulunmaktadır. Göktürk kitabeleri, yaşadıkları çevredeki
yüksek mevkilere ibadet anıtları dikmeleri bunlardan bazılarıdır. “Şamanizm
inancının doktrine göre; bir din olarak kabul görmemektedir.” demektedir Prof.
Dr. Erman Artun “Türklerde İslamiyet Öncesi İnanç Sistemleri-Öğretiler-Dinler” adlı
makalesinde. Prof. Dr. Sadettin Gömeç “
Şamanizm ve Eski Türk Dini” adlı makalesinde şöyle demektedir: “ Türklerde
Şamanlık olsaydı, Hunların örf ve adetlerini anlatan Latin kaynakları “Hunların
dini törenleri yok.” yerine “Hunlar, garip ayinleri olan bir topluluktur.” demesi
gerekmekteydi.
Bu konuya açıklık getirdikten sonra sayılar konusunu
inceleyebiliriz. Sayılar bildiğiniz üzere halen toplumumuzda yaşamaktadır. Hatta
biraz araştırma yaptığımızda sadece sayıların değil, İslam öncesinden ne kadar
çok geleneğin bizlerle beraber yaşadığını görebilirsiniz. Örneklendirmek
gerekirse, benim en çok ilginç dediğim ağaç kültüydü. Ağaç kültü çok farklı
şekilde karşımıza çıkmaktadır. Çaput bağlayıp dilek tutulan ağaçlar inancı işte
buradan gelmektedir. İslam’a zıt olan şeyh, hacı, hoca vb. türbelerden medet
ummak yine bu dönemden gelen bir inanıştır. Hatta bu türbelerin yanında
çoğunlukla bir ağaç bulunmaktadır. Bu ağacın kesilmesine iyi bakılmaz çünkü
yatan kişinin ruhunun o ağaçta yaşadığına inanılmıştır. Bu inanışın kökeni de
İslam öncesi dönemden gelmektedir. Çünkü İslam öncesinde ölen değerli
insanların “Kesinlikle herkesin değil.” ruhlarının mezar yanına dikilen ağaçta
yaşayacağına inanılmasındandır.
Sayılarda işte tam da bu dönemden beri bizle beraber yaşamış olan bir
gelenektir. Değerli insanlar için 3 gün ağıt yakılırdı, ölünün çıktığı evde 7
gün yemek pişmezdi ve 40. gün yemek dağıtılırdı.
3
Sayısının Çıkış Noktası
3 sayısının anlamı
şöyledir: 1 sayısı İslam öncesi dönemde Tengri’yi temsil etmektedir. 2 sayısı
ise aynı dönemde Gök ile Yer’i temsil etmektedir. 3 sayısı bu ikisinin
birleşimi ile asırlarca sürecek bir mana kazanmıştır. Türk mitolojisinde “Ülgen”
olarak adlandırılan bir Gök Tanrısı ile “Erlik” olarak adlandırılan ve yerin
katlarca altında yaşayan bir Yeraltı Tanrısı bulunmaktadır. İşte bu 3 sayısının
önemi Türk mitolojisine göre iki Tanrı’nın buluşmasından dolayıdır. (Türk
Mitolojisi bahsi çok geniş ve yorumlamaya çok müsaittir, şurada şu parantezi
vermek doğru olur, Türk mitolojisinde Ülgen her şeyin yaratıcısıdır.)
7
Sayısının Çıkış Noktası
7 sayısı Türk mitolojisinde şöyle gözükmektedir:
Tanrı Ülgen insanoğlunu 7 kişiyle yaratmıştır, Tanrı Ülgen’in katına ulaşmak
için 7 engel geçilmelidir ve benzeri inanışlar söz konusudur. Gökyüzünün 7
kattan oluştuğu inancını taşıyan Eski Türkler 7. katı insanoğlu ile Tanrı’nın
buluşma noktası olduğu için önem vermişlerdir
.
Kırk
Sayısının Çıkış Noktası
Kırk sayısı; olgunluk, güç ve kuvveti ifade
etmektedir. Kırk sayısını anlamak için dört sayısının taşıdığı anlamı bilmek
gerekmektedir. 4 sayısı sağlamlık ve mükemmelliği temsil etmektedir. 4 sayısı
zaman içinde eski etkisini yitirince onu güçlendirmek ve onu 10 kat daha güçlü
yapmak için 10 ile çarpıp 40 sayısını kullanmaya başladıkları düşünülmektedir. Bu yüzdendir ki ölülerin 40. gününde tören
düzenlemişlerdir. Çünkü ölülerinin artık olgunluğa eriştiği düşünülmekteydi.
40. yazımı yazdığıma göre bende olgunluğa eriştim galiba. :)))

40. yazımı yazdığıma göre bende olgunluğa eriştim galiba. :)))

KAYNAKLAR
-
Prof. Dr. Sadettin Gömeç - Şamanizm ve
Eski Türk Dini
-
Prof. Dr. Erman Artun - Türklerde
İslamiyet Öncesi İnanç Sistemleri-Öğretiler-Dinler
-
Mehmet Alparslan Küçük- Türk
Destanlarında “Sayı” Motifinin Dini Yansımaları
-
Dr. Süheyla Sarıtaş – Türk Mitolojisinde
Önemli Sayılar
Yorumlar
Yorum Gönder